Editorial

de jong

De Jong Intratours | Editorial layout and Typographic Design: Huub Koch | Sketch version | Context: HBB Communicates

Redactioneel ontwerp is altijd een kwestie van hiërarchie aanbrengen.

Redactioneel ontwerp zorgt voor hiërarchie en helpt het verhaal los te komen van de drager en zich te nestelen in de geest van de kijker. Zoals een huisstijl begint bij het logo-ontwerp, begint een redactioneel ontwerp bij de lay-out. Een keur aan elementen krijgt een plek. Een omslag-ontwerp vind zijn basis in de huisstijl. Een pagina-ontwerp krijgt herhaalbare elementen die vorm geven aan een spread. Zo ontstaat een coherente stijl.

Fred Bergmans, eigenaar Freshbusiness: Huub Koch is een multi-skilled senior ontwerper die zijn talenten heeft ontwikkeld in de visuele kunsten, grafisch ontwerp, typografie en webdesign. Daardoor is hij een uitzonderlijk creatieve communicatie-expert.

Red Earth instore product-infocards

Red Earth instore product-infocards (600) | Typographic design: Huub Koch | Context: HBB Communicates

Ook een klein kaartje kent grote effecten, op de winkelvloer.

Editorial Design speelt zich ook af op de winkelvloer. Klanten moeten productinformatie met gemak kunnen scannen. Op het oog. Ook een klein kaartje met productinformatie kent grote effecten. Als ontwerper kun je dat niet bedenken achter je beeldscherm. Je moet de winkel in en zelf ervaren wat het effect is van de lay-out en de typografische opbouw. Zo ontstaat een praktische structuur in een simpel ontwerp.

Die opbouw van elementen is complexer binnen een lay-out van een tijdschrift, op een verpakking of in een catalogus. Bij het gebruik van beeldmateriaal is de kijkrichting van personen op een foto bepalend voor de plaatsing op de pagina. Ook perspectief speelt een rol.

Ecotechniek Basic layout design

Ecotechniek | Corporate Info Leaflets Brochure | Basic layout design: Huub Koch | Context: HBB Communicates

Editorial Design is meer dan vormgeven: het gaat om de inhoud.

Vormgeving gaat om praktische zaken als de keuze van een lettertype, de leesbaarheid en sympathiek grafisch materiaal. Het gemak van de informatie overdracht staat centraal. Info-tainment is een pré. De ontwerper denkt ook mee over de effecten van de vormgeving op de lezer, de klant en de opdrachtgever, de uitgever of de adverteerder.

Redactionele vormgeving staat midden in de belevingseconomie. En als we de geschiedenis van het geïllustreerde tijdschrift als uitgangspunt nemen dan is beleving in het editorial design al zo oud als het vak zelf. Flow. Contrast. Esthetica. Storytelling. Succes. Alexej Brodovich, Art Director van Harpers Bazaar en Portfolio, benoemde de essentie 70 jaar geleden al zo: Ik wil constant verrast worden.

Leon Van Bokhorst, Technisch Consultant en Application Developer, Netaspect: Huub is een zeer ervaren grafisch ontwerper, merken specialist en een enorme bron van creatieve inspiratie. Ik heb inmiddels vele jaren met hem samengewerkt sinds ik hem voor het eerst heb ontmoet bij Netaspect en hij weet me telkens opnieuw te verrassen en uit te dagen.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: