Mijn favoriete docent

In september 1982 begon ik op de Volksuniversiteit Rotterdam met de lessen T’ai Chi Chu’an bij Mijnheer N. Guadron uit Den Haag, van Braziliaanse origine. Hij gaf les in de Yang stijl volgens Cheng Man-ch’ing. Sinds die eerste lessen ben ik 35 jaar bezig met deze levenskunst.

In de jaren daarna, toen Mijnheer Guadron was gestopt, heb ik gestudeerd bij diverse Chinese meesters. In de Yang- en Cheng stijl, Hop Gar en Chi Kung. Toch zal Mijnheer Guadron altijd een lichtend voorbeeld blijven. Zijn manier van lesgeven was nl. op een wijze die ook nu nog gebruikelijk is in China. Daarbij richt de docent zich op de vorm, de stappen en de bewegingen, en bovenal op de essentie. Dat begint met goed leren staan. Op beide voeten, met licht doorgebogen knieën. De juiste houding van het bekken, de rug en het hoofd.

Mijnheer Guadron stond vaak met zijn rug naar ons toe, om het goede voorbeeld te geven. Tevens gaf hij mondeling instructies en correcties. Voor een beginner niet eenvoudig om juist na te volgen, wel het zaad dat uiteindelijk vruchten afwerpt. Voor die inspiratie zal ik altijd dankbaar zijn. Bij ons afscheid gaf ik hem bovenstaande foto uit 1930.


Foto: Henri Cartier Bresson.
Beoefenaars van diverse vechtkunsten op een binnenplaats. China 1930.


Artikel ter gelegenheid van 100 Jaar Rotterdamse Volksuniversiteit.
Herinneringen in foto’s en verhalen.


8 thoughts on “Mijn favoriete docent

Add yours

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

